Definities
In deze klachtenregeling worden de volgende definities gebruikt en uitgelegd als volgt:

Sabas Bewind
De eenmanszaak ingeschreven in het handelsregister onder nummer 80082998, gedreven voor rekening en risico van mevrouw M.C. Sabas.

Bewindvoerder
De natuurlijke persoon die als zodanig bij beslissing van de kantonrechter is aangesteld.

Klant
Natuurlijke of rechtspersoon die een beroep op deze regeling doet, althans een beroep op deze regeling toekomt.

Klacht
Geschil tussen bewindvoerder en de onder bewind gestelde of klant die een beroep op deze regeling toekomt en zich niet kan verenigen met het handelen of nalaten van een bewindvoerder.

Artikel 1 Toepasselijkheid
1.1 Deze klachtenregeling is van toepassing op het handelen en nalaten van een bewindvoerder ten aanzien van het uitvoeren van het bewind zoals bij beslissing van de kantonrechter uitgesproken.
1.2 Een beroep op deze klachtenregeling komt zowel de onder bewind gestelde toe, als een  klant die rechtstreeks wordt geraakt door het handelen en of nalaten van een bewindvoerder.

Artikel 2 Klachtrecht
2.1 De klant dient de klacht zo spoedig mogelijk in bij de bewindvoerder.
2.2 De klacht  wordt per post (postbus 175, 7600 AD te Almelo) of ingediend via [email protected].

Artikel 3 Afhandeling van klachten
3.1 De indiener van de klacht ontvangt binnen acht dagen een ontvangstbevestiging. Indien de bewindvoerder geen (verdere) vragen aan de klant heeft, stelt de bewindvoerder binnen zes weken na bevestiging van de klacht een eerste standpunt op schrift, zendt dit aan de klant en nodigt de klant uit voor een gesprek om de klacht toe te lichten.
3.2 Is de bewindvoerder van mening dat hij onvoldoende informatie heeft om de klacht behoorlijk af te handelen, dan zendt de bewindvoerder daarvan bericht aan de klant. De termijnen als genoemd in lid 1 worden dan opgeschort.
3.3 Wanneer de bewindvoerder voornemens is om de klacht gegrond te verklaren, zal de bewindvoerder al datgeen doen om negatieve effecten als gevolg van het handelen en of nalaten van de bewindvoerder binnen een redelijke termijn op te heffen.
3.4 Indien de klacht ongegrond wordt verklaard, heeft de indiener van de klacht de mogelijkheid om de klacht voor te leggen aan de kantonrechter.
3.5 Sabas Bewind registreert binnengekomen klachten. Zij maakt aantekeningen van de klacht en van de afdoening daarvan.

 Artikel 4 Niet behandelbare klachten
4.1 Klachten die niet ten minste de informatie bevatten, worden bevestigd, doch wordt aan de klant een termijn van 14 dagen gegund om de aanvullende gegevens te verstrekken.
4.2 Bevat de klacht na de termijn als genoemd in lid 1 niet voldoende gegevens, dan wordt de klacht geacht niet te zijn ingediend.

Artikel 5 Doorzending naar kantonrechter
5.1 Is de klacht na behandeling door de bewindvoerder niet naar behoren opgelost naar mening van de klant, stuurt de bewindvoerder het dossier van de klacht aan de toezichthoudend kantonrechter en verzoekt  om een zittingsdatum te bepalen.
5.2 Wanneer de klant zich reeds tot een ander klachtinstituut heeft gewend,  wordt de klacht zonder verdere behandeling onmiddellijk doorgezonden naar de toezichthoudende kantonrechter om een zittingsdatum te bepalen.

Artikel 6 Toepasselijk recht
6.1 Deze klachtenregeling is opgesteld onder toepasselijkheid van het Nederlands recht. Geschillen die voortvloeien uit of samenhangen met deze klachtenregeling, worden bij uitsluiting voorgelegd aan de kantonrechter van de rechtbank die de beslissing tot onder bewindstelling heeft gegeven.
6.2 De bevoegdheid van de rechtbank in civielrechtelijke geschillen, worden naar de reguliere competenties van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering vastgesteld. 

Artikel 7 Archiefplicht
7.1 De bewindvoerder houdt een klachtdossier van iedere klacht bij en bewaart deze voor de duur van zeven jaar. Na zeven jaar zendt de bewindvoerder het klachtdossier aan de klant.
7.2 Van iedere klacht houdt de bewindvoerder de status en wijze van afhandeling bij.

Artikel 8 Citeertitel en ingangsdatum
8.1 Deze klachtenregeling kan worden aangehaald als ‘Klachtenregeling Sabas Bewind 2020-1’ en is van kracht sinds 12 februari 2021.

https://dejuistekoersmet.smartfms.nl